3 Eylül 2013 Salı

Eğitim ve Öğrenme Seviyesinin Tespit Edilmesi Makale - 2

Zeka, IQ, Öğrenme ve daha fazlası,
      Bir çoğumuz zeka seviyemizi merak etmiş dahi olduğumuzu düşünmüş, bunu kanıtlamak için IQ testleri yapmışızdır.
      Evet her insanın belli bir anlama ve öğrenme kapasitesi, süresi var. ancak burada çoklukla atlanılan konu zekanın ölçümünde ve zeka dediğimiz algının tanımında hatalar yapılması ve belli kalıplar içerisinde zekayı oturtmaya çalışmamızdır. 
      Zeka tek başına ve belli alanlarda bir şeyler ifade etse de gerçekte durum çok farklıdır. Şöyle düşünelim, Matematik alanında profesör ünvanı almış bir kişi ile bir inşaat işçisini karşılaştıralım bu iki kişinin problem çözme ve düşünme yapıları çok farklıdır. İnşaat işçisinin genel manada hesaplanan IQ su bir matematik profesöründen çok altta olabilir ancak inşaat alanındaki bir problemi çözmede inşaat işinde usta olan kişi çok daha kısa bir sürede ve karmaşık bir kaç konuyu da göz önünde bulundurarak en doğru şekilde çözüme gidebilir.
        Bu noktadan da anlaşılacağı üzere önemli olan genel IQ dan farklı; üzerinde uğraşılan meslek yada öğrenim için ders in  IQ tespitidir.
 - Nasıl Yani ?

       Her insanın doğuştan gelen bir eğilimi ve sonradan öğretilen ve sevdirilen bir alanı bulunmaktadır. Mesela, bir çocuk düşünün ki sayısal alanlara ilgili ve rakamlar ile arası iyi seviyor bu çocuğun matematik alanında yanı sayısal bölüm diye nitelendirdiğimiz alanlarda eğitimine devam etmesi ve geliştirilmesi gereklidir aksi halde edebiyat gibi sözel bir alana yönlendirilen çocuk başarılı olamayacak, belki tembel ve zeka noksanı olarak nitelendirilecek hepsinden önemlisi her kişi istidadı olan alanlar dışında eğitime tabi tutuldukça zeka geriliği yaşayacaktır.
          Bütün bunlar ışığında, internette veya başka eğitim ve öğretim faaliyeti gösteren kuruluşlarda yapılan IQ testlerine itibar etmeyiniz.

- Zeka Doğuştan Mıdır? Sonradan Geliştirilebilir mi?

     Evet. Zeka genel manası ile doğuştan gelir, ancak doğuştan gelen zeka doğru eğitimlerle daha ilerilere taşınabilir yani arttırılabilir. Sizlere şöyle bir örnekleme yaparak zeka hakkında az çok bilginizin olmasını sağlamak istiyorum. Sizce Osmanlıdan bu tarafa medreselerde verilen eğitim için gerekli olan ve standart zeka olarak adlandırılan zeka tipi nasıldır? bazı fikri olanları duyar gibiyim, Osmanlı da eğitime tabi tutulacak kadar istidadının olup olmadığı bilgisi şu şekilde anlaşılır, "Evinin yolunu bulabilecek kadar standart zekaya sahip kişi" ye eğitim verilir.
         Şaşırdığınızı saçmalıyor dediğinizi duyar gibiyim, ancak öyle değil gayet ciddi ve doğru söylüyorum zekanın standardı budur. Evet büyüklerimiz kuran eğitimine çok önem vermişlerdir ve hazırladıkları eğitim kitabı ile standart zekaya sahip bir çocuğun kuran okuması için bu kitaptan 3(üç) gün eğitim alması yeterli oluyormuş. şuan camilerde ve kuran kurslarında verilen eğitimler neredeyse haftaları buluyor ki çocuklar öğrensin.
     Yani bütün bunları anlatmamda ki asıl gaye önemli olan kişinin ne kadar zeki olduğundan ziya de nasıl bir eğitim sistemine tabi tutulduğu önemlidir.

Makalemiz burada sona eriyor ancak buraya kadar olan kısımda biraz bilgilendirme yaptıktan sonra bir sonraki makalede kısaca zeka seviyesinin tespitine değineceğim.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder